måndag 17 november 2008

Malmö gymnasiemässa

Då är tillställningen över för detta året. En reflektion är att de olika skolornas montrar blir bättre och bättre för varje år och att de även blir större till ytan. Även skolornas broschyrer har utvecklats. Vi hade blivit tilldelade en bra placering i mittengången med Petri och Jensen på andra sidan och Heleneholm vid sidan. Pratade och skojade med lite trevliga elever från Helenholm. Tack till elever och lärare på Bladins! Ni gjorde ett utmärkt arbete och jag hoppas besökarna förstod att stiftelsen Bladins Skola står för något utöver det "vanliga". Tyvärr har "marknaden" för gymnasier och skolor blivit en lycksökarnas bransch dit investerare lockas för att tjäna snabba pengar och frågan är vad händer när gymnasisterna nu blir färre och vinsten uteblir? Jag har givetvis inget emot friskolor, men den väg som branschen nu är inne på är inte bra. Vikande elevunderlag och fler och fler skolor. Till slut kommer många elever att drabba! Vi har redan haft en skola i Malmö som slutade med sin verksamhet.
En annan reflektion är att det måste kännas märkligt när skolor från samma koncern konkurrerar om samma elever. Anledningen till att jag skriver detta är att utbildningskoncernen AcadeMedias skolor Framtidsgymnasiet, IT-gymnasiet, Mikael Elias Teoretiska Gymnasium, Ljud & Bildskolan, Rytmus, NTI-gymnasiet, och Vittra marknadsför sig som de inte har med varandra att göra, men det är samma huvudman bakom som omsätter cirka 500 miljoner kronor! Jag tror inte att elverna vet om att det är på det viset!
På torsdag väntar Öppet Hus mellan 17-20. Jag kommer nog att vara rätt trött efter tre presentationer av vårt gymnasium. Men om responsen blir som förra året kommer vi att ha fortsatt ambitiösa elever som siktar högt och då är jag nöjd. Låt oss hoppas på det!

Inga kommentarer: