tisdag 25 november 2008

Det händer alltid något

Idag har vi haft besök av organisationen Youth For Understanding. De hade work shops med eleverna och informerade om nyttan/mervärdet av att åka som utbytesstudent. Bladins gymnasium har tre elever som är iväg, dock inte med ovan nämnda organisation. De finns i Kenya, Spanien och USA. Idag finns det så många fler möjligheter än när jag själv gick på gymnasiet. Jag hade kanske varit för feg ändå, :-), men det intressanta är att allt fler ungdomar åker iväg redan på gymnasiet. Själv väntade jag till sista året av mina universitetsstudier då jag åkte till Holland och hade min lärarpraktik i Utrecht i Holland. Vilken upplevelse. Inte bara att undervisa på en internationell skola, men faktiskt få uppleva själva kulturen, småsakerna, under vardagen. Ex. den väl fungerande kollektivfrafiken, pommes med majonäs och att jag förutsatte att man kunde panta flaskor när så inte var fallet (de skrattade åt mig i affären) och så vidare. På Bladins åker varje år några grupper elever iväg till olika länder och tar del av kulturen under en kort tid. Inte minst på grund av att lärarna som undervisar i moderna språk tar eleverna till sina forna hemländer och de kan dessutom förmedla en känsla av kulturen även i klassrummet. Detta har skapat ett intresse för språk hos många elever på Bladins och idag läser de kanske språket vid universitetet eller läser de en inriktning där språket förekommer medan andra faktiskt har flyttat dit.

Inga kommentarer: