tisdag 15 september 2009

Diverse

Hej alla!
Det var ett tag sedan jag skrev några rader, men nu är jag på G igen. Bladins har haft sina första fall av svininfluensa, men det stannade vid ett par stycken (denna gång). Många andra skolor har drabbats väldigt hårt.

Vi har haft ett par elever som slutat medan andra har bytt till oss så nu är klasserna fulla. I genomsnitt går 22/elever i varje klass och det är 12 elever i genomsnitt i grupperna för moderna språk. Totalt är det precis över 200 elever på Bladins gymnasium. När jag började på Bladins för sju år sedan var vi strax över 100 elever. Trots att vi idag är fler elever har "litenheten" och den familjära stämningen behållits. Jag tycker till och med att gymnasiet är en bättre skola idag än för sju år sedan. Några faktorer till detta är: idag är eleverna duktigare, ökat elevantal har skapat möjligheteten att erbjuda fler intressanta kurser, den internationella atmosfären och fler lärare leder till bättre pedagogiska diskussioner.

Jag skrev tidigare att jag sökt till Rektorsprogrammet. Jag har nu fått besked att jag kommit in och ska alltså bli student igen vid Umeå Universitet som sköter utbildningen för Skånes rektorer. Detta blir högskola/universitet nummer sex som jag studerar vid :).

Programmet är på deltid så jag kommer att arbeta samtidigt som jag studerar. Jag hoppas verkligena att jag kan dra nytta av att jag läst flera ledarskapskurser på universitetet sen tidigare. Annars vet jag inte hur jag ska klara det...

Vi hörs!

1 kommentar:

Karin sa...

Hej!

Vi vet inte om du kommer ihåg oss men vi är tidigare elever vid Bladins gymnasium och tog studenten år 2004.

Som gamla elever vid Bladins gymnasium känner vi oss väldigt kränkta av ditt uttalande om att eleverna idag är ”duktigare”.
Vi vet inte hur skolan har förändras idag men på vår tid såg man till individen och den personliga utvecklingen. Då blev man inte placerade i fack om vem som var ”duktigare” än den andre.
Och vi ser väldigt allvarligt på att du väljer att säga att vår årgång var sämre än den idag på ett allmänt Internetforum. Vart vill du komma med det?

/Karin & Alexandra