onsdag 3 december 2008

Inom kort är HT-08 slut

Det är inte många skoldagar kvar till julavslutningen den 18 december. Julavslutningen är verkligen en tillställning då vi tydligt ser att skolan är en stiftelse med barn från 3 år till 19 år. Alla deltar med sina körer och priser delas ut till de elever som utmärkt sig på ett eller annat sätt. När vi närmar oss jul ökar även pressen och stressen hos gymnasisterna och lärarna. De sista proven för terminen ska göras och ett antal arbeten ska avslutas och betygsättningen är mer aktuell än tidigare. Detta innebär en större arbetsbörda än vanligt både för lärare och elever. Så ser det ut på skolorna i Malmö och i hela vårt avlånga land och så har det alltid varit. Detta är givetvis inte optimalt. Jag tror att vi på Bladins, elever och lärare, ställer ömsesidigt höga krav på varandra och har höga mål, men vi är även bra på att lyssna och hitta lösningar på vår lilla skola jämfört med många andra. Idag har ett par av våra lärare sina barn på två av de bättre kommunala skolorna. Arbetsbördan är hög även där, men att kompromissa finns inte alltid med som ett alterntiv. Ibland funderar jag på om vi är för "snälla" och lyssnar för mycket på eleverna. Å andra sidan är det motsatta alternativet inte något som tilltalar mig så jag är beredd att fortsätta att lyssna och vara en lyhörd skolledare. Men ibland uppmuntrar givetvis även jag till att ta tjuren vid hornen.
Ps. Kom ihåg, snart har ni ett härligt lov framför Er. D.s

Inga kommentarer: